harsova - 35/36

35. linia neagra


















Anul trecut erau o gramada de obiecte in liceul parasit din Harsova. Intre timp cineva a venit si a zidit ferestrele de la parter si a luat tot mobilierul. Una din aripi a devenit inaccesibila, asa ca m-am suit la etajul intai in partea cealalta.



















Cautam o camera pe care sa o modific folosind minimum de mijloace. Arcurile rupte, pasla si trentele de pe jos nu ma ajutau prea mult. Erau amorfe si nu trimiteau la nici un fel de semnificatie.



















M-am hotarat sa desenez un contur in jurul camerei la inaltimea umarului meu, pentru a o ordona din punct de vedere vizual. Mai intai am trasat un contur cu creta. Cand am revenit pe deasupra cu vopsea, mi-am dat seama ca trecusem deja peste nivelul mijloacelor minime. Linia de creta neagra ar fi fost de ajuns. Dar incepusem si nu ma mai puteam opri, asa ca l-am dus pana la capat.



















Aveam putin timp la dispozitie si n-am folosit nici o rigla ca sa pot trasa corect, asa ca a trebuit sa ma multumesc cu ce a iesit in conditiile date. Linia nu e perfect dreapta, desi mi-as fi dorit. Chiar daca interventia mea a fost minima, camera arata diferit. Se impartise in sus si jos, incat toate textilele moi de pe jos erau prinse intr-un cadru de referinta ferm.





Am facut si un scurt filmulet cu camera gata. Cu toate astea, am uitat sa ma intorc in fiecare colt al camerei catre centru, pentru o mai buna perspectiva asupra locului.






36. un ghemotoc de hartie



















Imi place foarte mult munca de artist a lui Martin Creed. Una din instalatiile sale m-a uimit prin usurinta cu care reusea sa intervina in mod efectiv intr-un spatiu folosind minimum de mijloace. In Institutul Elvetian din New York, artistul a asezat cate un ghemotoc de hartie in fiecare camera, intervenind astfel asupra locului respectiv.





Ma intereseaza foarte tare genul asta de abordare, care baleiaza intr-o zona foarte ingusta situata undeva intre conceptual si banalitate. De aceea am ales sa refac instalatia lui Martin Creed, adaptand-o la spatiul halei industriale a santierului naval parasit din Harsova.

















Daca el a folosit mai multe hartii pentru camerele unui imobil, eu nu aveam decat o coala de hartie pentru spatiul unic al halei.